Wij zijn aangesloten bij het KNGF, de NVFB en de NVMT Sportparkstraat 8A  |  3781 BK Voorthuizen  |  Tel: 0342 - 470141  |  Fax: 0342 - 470262  | E-mail: praktijk@fysiotherapiezwaneveld.nl LINKS NIEUWS CONTACT DIVERSEN WIE ZIJN WIJ ? AAN HUIS Wij zijn aangesloten bij het KNGF, de NVFB en de NVMT HOE HELPEN WIJ ? Ademhaling (pagina 1 van 2) Ademhalen gaat bij de meeste mensen vanzelf. We denken er nauwelijks bij na. Maar in sommige gevallen is het nuttig om er bewuster mee om te gaan. Dit geldt ook voor het bewust ontspannen van je lichaam. Bij pijn en overbelasting spannen de spieren om het lichaam te beschermen. Maar het probleem is dat de spieren ook gespannen blijven als het niet meer nodig is. Dit zal leiden tot doorbloedings- stoornissen, waarna een vicieuze cirkel de klachten onderhoudt. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt ademhalen: Borstademhaling Waarbij je longen worden gevuld met lucht door je borstkas naar voren en omhoog te bewegen. Flankademhaling Waarbij de ribben bewegen. Middenrifademhaling of buikademhaling Waarbij je het middenrif omlaag trekt in de richting van je buik. Dit leidt tot een diepere, rustige ademhaling. Een normale ademhaling bestaat meestal uit een combinatie van flankademhaling en buikademhaling. Aandoeningen die voor deze technieken in aanmerking komen zijn:  hyperventilatie, bekkenbodemdysfuncties, stress, chronische pijnaandoeningen, slapeloosheid, gespannenheid in spieren. volgende pagina »»